Για τη σύνταξη της
συγκεκριμένης ανάρτησης, δεν χρειάστηκε να συντρέξει κάποιος λόγος σχετικός με
την επικαιρότητα. Απλά αφορμή στάθηκε ότι μετά από κάποια χρόνια ξανά-ήρθα σε
επαφή με τα τραγούδια των Townes
Van Zandt και Gram Parsons.
Οι δυο ως άνω κύριοι
κατέχουν ιδιαίτερη θέση στην αμερικανική λαϊκή μουσική κι αυτό διότι στο
γύρισμα από τη δεκαετία του ’60, σε εκείνη του ’70, κατόρθωσαν να την
ανανεώσουν δραστικά και να την αναμορφώσουν με τέτοιο τρόπο δίνοντάς της νέα
πνοή. Μέχρι τότε η country
ήταν
στενά προσκολλημένη σε ασφυκτικά στεγανά. Θεωρούταν, μάλιστα, ως η μουσική των
ακραίων συντηρητικών ρεπουμπλικανών και, ως τέτοια θεωρείται ακόμη και σήμερα
από πολύ κόσμο εκτός Ηνωμένων Πολιτειών.
Gram Parsons |
Ο Gram Parsons, «τόλμησε» να ανακατέψει το
χίπικο ροκ των 60s με
παραδοσιακότροπες φόρμες, αρχικά ως μέλος των Byrds και κατόπιν με τους δύο προσωπικούς
δίσκους του «GP»
και «Grievous
Angel».
Όλα αυτά, στην προσπάθειά του να δημιουργήσει αυτό που εκείνος αποκαλούσε «American Cosmic Music». Όσο ζούσε, δεν βρήκε την ανάλογη
εμπορική αποδοχή και τελικά έχασε τη ζωή του παίρνοντας υπερβολική δόση στην
περιοχή The
Joshua Tree της California. Όμως, εδώ και αρκετά
χρόνια έχει αναγνωριστεί, ως ένας από τους επιδραστικότερους καλλιτέχνες.
Townes Van Zandt |
Ο Townes Van Zandt, από την άλλη, έζησε αρκετά, ώστε να
μας χαρίσει περισσότερα από τα όμορφα τραγούδια του, μέχρι την 1η
Γενάρη του 1997, οπότε και πήρε μεταγραφή στην περίφημη μπάντα του Παραδείσου…
Ήταν σημαντικός για αρκετούς λόγους: πρώτα, μπόλιασε την αμερικανική folk με
στοιχεία της soul
και
pop, δημιουργώντας
άσματα εξαιρετικής ομορφιάς. Ακόμα οι στίχοι των τραγουδιών του έφταναν στο
επίπεδο της ποίησης, όπως, ακριβώς, συνέβαινε και με τις μπαλάντες του Bob Dylan. Τέλος, προσωπικά, τον θεωρώ κορυφαίο,
χάρη στη ζεστή και βελούδινη φωνή με την οποία αφηγούταν τις μελοποιημένες
ιστορίες του! Σε περίπτωση που θελήσεις να την «ψάξεις» μαζί του, μπορείς
κάλλιστα να ξεκινήσεις με το ντεμπούτο του πίσω στα 1968 «For the sake of the song».
Το κυριότερο αποδεικτικό
στοιχείο της αξίας των δύο φίλων μας, είναι ακριβώς οι μουσικοί που
ακολούθησαν. Τη δεκαετία του ’80 ήταν ο σπουδαίος Steve Earle, στα 90s οι πολύ
αγαπητή και στη χώρα μας Lambchop
του
Kurt Wagner. Ακόμα «εναλλακτικά» σχήματα σαν τους Giant Sand του,
ακόμα, δραστήριου Howe
Gelb.
Ακόμη και σήμερα,
εξακολουθούν να εμφανίζονται αγόρια και κορίτσια που με όπλο την εξάχορδη ή/και
δωδεκάχορδη κιθάρα τους, μοιράζονται μαζί μας ό,τι έχουν να πουν, άλλοτε
ακολουθώντας την πεπατημένη και άλλοτε, χαράζοντας το δικό τους, πολλές φορές,
συναρπαστικό δρόμο!
Υ.Γ. Έμπνευση για το κείμενο
αποτέλεσε το άρθρο που συνέταξε το 1998 ο Νίκος Μποζινάκης, για λογαριασμό του
αλησμόνητου Ποπ και Ροκ. Τον ευχαριστώ!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου