Ο Βαγγέλης Παπαδιόχος είναι κάτι πέρα από οικονομολόγος. Είναι κάτι πέρα από σκηνοθέτης ταινιών μικρού μήκους, με πολλές βέβαια αναφορές, αλλά με ολωσδιόλου δικό τους χαρακτήρα και ύφος. Είναι κάτι πολύ περισσότερο από συγγραφέας της συλλογής σατιρικών ποιημάτων "Σατυρικά Γράμματα".
Ο Βαγγέλης Παπαδιόχος είναι μια ιδέα!
Ο Βαγγέλης Παπαδιόχος είναι μια ιδέα!
1) Οι σπουδές σου ήταν στις Οικονομικές
Επιστήμες και τον
Κινηματογράφο. Πρόσφατα, όμως, εξέδωσες
το πρώτο σου βιβλίο, τα
«Σατυρικά Γράμματα». Το γράψιμο είναι
κάτι που υπήρχε στη ζωή σου
ανέκαθεν ή είναι κάτι πιο πρόσφατο;
Το
γράψιμο υπήρχε στη ζωή μου παιδιόθεν με τον παραδοσιακό τρόπο: νομίζοντας ότι
επειδή μπορείς να γεμίζεις αθώα λευκά χαρτιά με ότι σου προσγειωθεί επί
κεφαλής, είσαι συγγραφεύς. Κι αν βαριέσαι να γεμίζεις πολλά χαρτιά υπάρχει
φυσικά η λύση της ευγενούς τέχνης της ποιήσεως.
2) Δεν με τιμά, αλλά δεν έχω ιδιαίτερη
επαφή με τις εκδόσεις, όσον
αφορά στον έμμετρο λόγο, στη χώρα μας.
Ωστόσο, έχω την αίσθηση, ότι
ο σατιρικός ποιητικός λόγος σπανίζει στις
μέρες μας. Τι σε τράβηξε στο
είδος;
Δεν με τιμά, αλλά στο είδος με τράβηξε αφενός η σχετική μου βαρεμάρα
να γεμίζω πολλά χαρτιά (βλ. ανωτέρω) στρεφόμενος έτσι στην ευγενή τέχνη της
ποιήσεως και αφετέρου η κατανόηση εκ μέρους μου του γεγονότος ότι η σατιρική
ποίησις είναι εκ φύσεως πιο πιασάρικη-ιδίως για το μη επαρκώς καλλιεργημένο
κοινό...
3) Από πού αντλείς τα θέματα με τα οποία
καταπιάνεσαι;
Ως γνωστόν, πηγή εμπνεύσεως μπορεί να αποτελέσει το οτιδήποτε αλλά
φυσικά ο έρως, ο θάνατος -άντε και η πολιτική ενίοτε- αποτελούν τα βασικά
θεματικά μοτίβα και του δικού μου έργου. Πέραν τούτου, προς διευκόλυνση μου,
συνηθίζω να κλέβω τα θεματικά μου μοτίβα και από διάφορα θεάματα ή αναγνώσματα
σχετικά παλιά ή σπάνια ώστε η πράξη της κλοπής να μην γίνει αντιληπτή στο ευρύ
κοινό και να δοθεί έτσι η εντύπωση της αυθεντικότητος. Ωστόσο, επειδή κατά
κανόνα αυτός ο στόχος δεν επιτυγχάνεται, συνηθίζω να προσθέτω στη θεματική μου
τα διαχρονικά μοτίβα του σεξ και της βίας που είναι απαραίτητα για την
διεύρυνση της εμπορικότητος του έργου μου (βλ. ανωτέρω).
4) Όπως προανέφερα έχεις σπουδάσει
Κινηματογράφο. Μάλιστα,
δημιουργείς ταινίες μικρού μήκους, όπου
είσαι υπεύθυνος για τη
σκηνοθεσία και το σενάριο. Θεωρείς πως η
δημιουργία ταινιών και
εκείνη των ποιητικών έργων συνδέονται,
έτσι ώστε να βοηθά το ένα στο
άλλο; Με ποιο τρόπο;
Σαφώς η αφηγηματική δομική λειτουργία και η
αφαιρετική εικονοποιητική ισχύς του κινηματογράφου επηρέασαν, θα έλεγα,
καταλυτικά τον ποιητικό μου λόγο. Για να σοβαρευτούμε όμως, προφανώς η
δημιουργία ταινιών και λογοτεχνίας εν γένει συνδέονται άμεσα από την άποψη ότι
αν δεν είσαι ικανός να γυρίσεις την συναρπαστική και εμπνευσμένη ιστορία που
σου προσγειώθηκε άξαφνα επί κεφαλής, την γράφεις και τέλειωσε η υπόθεσις. Η δε
ευγενής τέχνη της ποιήσεως κάνει, όπως προαναφέρθηκε, ακόμα ευκολότερα τα
πράγματα προς αυτή την κατεύθυνση.
5) Υπάρχει η εντύπωση ότι κάθε έργο,
καλλιτεχνικό, λογοτεχνικό ή
άλλου είδους, κάποιος άγραφος κανόνας
ορίζει ότι «οφείλει» να
χαρακτηρίζεται από σοβαρότητα. Έργα σαν
τα «Σατυρικά Γράμματά»
σου και η «Νεοελληνική Μυθολογία» του
Αυγούστου Κορτώ, μοιάζουν
να παραβιάζουν τον κανόνα τούτο. Δώσε μας
τη δική σου άποψη.
Ομολογώ ότι δεν γνωρίζω το εν λόγω έργο του συναδέλφου Κορτώ (sic)
αλλά σίγουρα δεν μπορώ να συνυπογράψω στο ότι κάθε έργο οφείλει απαραίτητα να
χαρακτηρίζεται από σοβαρότητα. Η σοβαροφάνεια μπορεί κάλλιστα να αποδειχθεί
εξίσου, αν όχι περισσότερο, αποτελεσματική στις πλείστες των περιπτώσεων.
6) Από όσο γνωρίζω ανέλαβες να εκδόσεις ο
ίδιος το βιβλίο σου. Θα
ήθελες να μας πεις κάποια πράγματα από
την όλη εμπειρία;
Μπορώ να πω ότι η αυτοέκδοση,
ακολουθώντας την παλιά καλή λογική του do it yourself, αποτελεί μια διαδικασία
που σου εξασφαλίζει την πολυπόθητη καλλιτεχνική ελευθερία και ανεξαρτησία σου.
Επίσης, μπορώ να πω ότι σου δίνει τη δυνατότητα να κάνεις εύκολα την πολυπόθητη
καλλιτεχνική μόστρα σε φίλους και γνωστούς.
7) Για το τέλος, θα ήθελες να μοιραστείς
μαζί μας τα επόμενά σχέδιά
σου;
Στα άμεσα σχέδια μου είναι, ασφαλώς, η
δημιουργία και έκδοση ενός καθόλα σοβαρών προθέσεων πεζογραφικού έργου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου